Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Woning scheiden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Coen
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2011 8:19 pm    Onderwerp: Woning scheiden Reageer met quote

Zoals zovelen op dit forum hebben wij ook last van burengeluid, zowel contactgeluid als luchtgeluid (stemmen). Ons huis is uit 1992 en dus bestaat de woningscheidende wand uit een massieve muur.

De geluiden komen echter niet alleen via die muur maar worden ook doorgegeven via flankering lang vloer / plafond en binnenwanden.

Nu overwegen wij om ons huis te laten loskoppelen van de buren (twee onder een kap). Heeft hier iemand ervaring mee ? Wat zijn de gevolgen ? Is het geluidsprobleem daarmee op te lossen ?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2011 8:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me serieus af of zoiets wel eens is gedaan (Google levert me in elk geval niets op 'tweekapper bouwkundig scheiden' 'tweekapper bouwkundig ontkoppelen' 'woningen ontkoppelen').

Je zou de woningen letterlijk moeten doorzagen (inclusief de vloer en fundering) en die mogelijkheden zie ik niet zo snel.

Misschien kun je aangeven hoe je zelf voorgesteld had dat dit ontkoppelen zou moeten plaatsvinden? Hoe kom je aan het idee?

PS: Ik ben géén bouwkundige!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Coen
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2011 9:12 pm    Onderwerp: Woning scheiden Reageer met quote

Ik heb een geluidsdeskundige op bezoek gehad en die gaf aan dat de woningscheidende wand niet beter is dan hij is. Enige oplossing is inderdaad het doorzagen en die kant opnieuw opbouwen. Hoe dit moet gebeuren is mij ook nog niet helemaal duidelijk, maar zij gaf aan dat het al eerder is gebeurd met succes. Derhalve was ik benieuwd of er iemand op dit forum wellicht ervaring heeft met dit soort ingreep.

En let wel, ik doe het liever ook niet, maar het geluid van de buren is niet prettig op zijn zachts gezegd en het moet wel opgelost worden. Wij horen zowel geluiden op dezelfde verdieping alsook van de bovenverdieping naar beneden en andersom, bijvoorbeeld stemmen.

Dus als iemand goed advies heeft om ons huis geluidsarm of geluidsloos te maken voor burengeluid, graag.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 03, 2011 9:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat die adviseur betreft, vraag haar even om een referentieproject of een aannemer die dit eerder uitvoerde...

Ik ben erg benieuwd

Theoretisch is een en andere natuurlijk uitvoerbaar en met een voldoende spouw zal het ook zeker een zeer significant effect hebben. Bouwkundig lijkt het mij evenwel uiterst omvangrijk en zéker niet iets wat je zonder vergunningen en zonder verregaande medewerking van je buren kunt uitvoeren...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Coen
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 04, 2011 12:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Wat die adviseur betreft, vraag haar even om een referentieproject of een aannemer die dit eerder uitvoerde...

Ik ben erg benieuwd

Theoretisch is een en andere natuurlijk uitvoerbaar en met een voldoende spouw zal het ook zeker een zeer significant effect hebben. Bouwkundig lijkt het mij evenwel uiterst omvangrijk en zéker niet iets wat je zonder vergunningen en zonder verregaande medewerking van je buren kunt uitvoeren...


Zij hebben inderdaad referentie, ik ben ook benieuwd naar de kosten.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 04, 2011 1:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

Theoretisch is een en andere natuurlijk uitvoerbaar en met een voldoende spouw zal het ook zeker een zeer significant effect hebben. Bouwkundig lijkt het mij evenwel uiterst omvangrijk en zéker niet iets wat je zonder vergunningen en zonder verregaande medewerking van je buren kunt uitvoeren...

Gewoon ter info:

Ik zou de link en betrokken document moeten opzoeken, en ik doe dit nu ook op geheugen, maar uit een uitgebreide vergelijkende studie van een van de grote Nederlandse studieburelen (was het nu Peutz, of DGMR??? Niet echt zeker voorlopig) is het statistisch verschil tussen een gekoppelde woning en één met ankerloze spouwmuren iets van een 7 dB(A) (of was het 8 dB(A)? In elk geval bleef het duidelijk onder de 10.
Deze beperkingen zijn het gevolg van het feit dat koppelingen of geluidsbruggen niet overal even makkelijk te mijden zijn.

Nu is het natuurlijk zo hoe slechter iets is hoe gemakkelijker hogere verbeteringen kunnen gehaald worden.

In aansluiting met geluidforum, en afhankelijk van jouw constructie, zouden de kosten en ingrijpende werkzaamheden mij ook enige angst aanjagen.
Maar als jij ondersteund wordt door een degelijk kantoor zullen zij ook wel weten over wat ze praten. Dergelijke ingrijpende adviezen doe je niet zomaar.

    Hoe beperkend kleine koppelingen kunnen zijn heb ik praktisch kunnen ervaren.
    Ik heb ooit een studio ontworpen waarvan de isolatie tussen de ruimtes iets hoger was dan Rw = 100 dB (gemeten samen met Prof. G. Vermeir - KULeuven).
    Deze ruimtes stonden op veren met behoorlijk grote spouw. Het was praktisch onmogelijk om, met zeer zware muziek, gelijk wat te horen tot diep in het laag. Deze betonbunkers wogen individueel ca 240 ton.
    Als grappig experiment hebben wij een balkje van ruwweg 50x50 mm (uit geheugen, kan ook wat dikker geweest zijn, was gewoon een behoorlijk stevig restant ongeschaafd constructiehout) afgezaagd (iets langer dan de spouwbreedte) en dit balkje op de kopse kanten bovenaan tussen beide bunkers geklemd (licht vastgehamerd).
    In één van beide ruimtes stond een relatief kleine/normale draagbare radio op batterijen of zo'n mini-transfootje (die de constructielui gebruikten tijdens hun werkzaamheden). Door deze beperkte geluidsbrug tussen deze enorm zware betonbunkers konden we deze muziek van die draagbare radio in de andere ruimte terug horen. Dit hebben we destijds zelfs als demonstratie gebruikt tijdens lezingen om het belang van een hoogwaardige ontkoppeling in dergelijke projecten te demonstreren.
    En hier krijg je de omgekeerde redenering: hoe beter iets is hoe gemakkelijker je door fouten een serieuze negatieve impact op de isolatie kan hebben.

Het zou wel fijn zijn moest je ons hier van het verdere verloop op de hoogte houden.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 05, 2011 10:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bovengenoemde getallen zitten nog vaag in mijn geheugen, maar vind bron niet direct.

Hier echter uit een artikel van, inderdaad Peutz:
Uit: Peutz Publicatie MV KViV studiedag 09-06-2004
http://www.peutz.nl/info/publicaties/definitief/Peutz_Publicatie_MV_KViV_studiedag_09-06-2004.pdf

Akoestische kwaliteit van de woningbouw in Nederland
Ir. M.L.S.Vercammen, Peutz bv, Mook, Nederland, www.peutz.nl

Quote:
Scheidingswand/vloer • aantal
Ankerloze spouwmuur • 289
Wand beton 230 mm • 38
Wand beton 250 mm • 140
Vloer beton 230 mm + afwerkvloer • 30

Wand in beton 230 tot 250 mm 56 à 57 dB

Uit deze metingen blijkt, zoals ook verwacht mag worden, dat de luchtgeluidisolatie van een ankerloze spouwmuur ca. 5 dB hoger ligt dan van de monoliet wand. Ook de contactgeluidisolatie is beduidend beter, 5 à 10 dB, waarbij op de verdieping de hoogste resultaten worden geboekt.
Het te verwachten verschil in luchtgeluidisolatie van ca. 1 dB tussen een 230 mm betonwand en een 250 mm betonwand komt gemiddeld ook uit de metingen.

Dat koppeling bij hogerliggende verdiepingen beter worden ligt aan het verdere verwijderd zijn van de fundatie (grootste omloopweg met meeste tussenliggende koppelingsdempingen).

Je kan je hier de vraag stellen over de ratio kosten en zorgen ingrijpende verbouwingen t.o.v. de te verwachten winst.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Di Jun 21, 2011 4:59 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 05, 2011 10:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaar dat ik ook sprak van het compleet doorzagen, inclusief de fundering.

Dan nog is het de vraag wat de invloed is van overdracht door de bodem (afhankelijk van bodemtype en gesteldheid) Exclamation
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 05, 2011 11:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

In zover dat praktisch mogelijk is.
En verder blijf je met aansluiting dak, voor- en achtergevel .... als mogelijk zwakkere punten.

Inzake trillingen door bodem. Dit is een lastige (zoals je wel weet of kan vermoeden).

Bij metingen aan een concerthal mat ik zeer ernstige trillingsoverdracht tot in woningen aan de overzijde van de straat (maar toegegeven: hoofdzakelijk in het laag). Dit kwam niet in eerste instantie door de oppervlaktebekleding(en) maar wel degelijk door de onderliggende bodem.

In het gegeven voorbeeld van mij (dat houten balkje), waren wij allen verrast. Ongeacht hoeveel je van theorie weet, je hebt zelden de kans om dergelijk eenvoudig (haast speels) experiment te doen op een soortgelijke isolerende constructie die start van een superieure ontkoppeling (eigenfrequentie: 3 Hz).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.