Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Gast
|
Geplaatst: Do Sep 29, 2011 3:53 pm Onderwerp: Longitudinale golf |
|
|
Hallo, ik doe mijn profielwerkstuk voor school over het drumstel en hoe die zijn karaktaristieke geluid voortbrengt, en nu heb ik een vraag:
Kan een geluidsgolf die zich naar rechts voortplant zich ook naar boven en beneden als een soort sinusgolf voortplanten?
Zo nee, hoe kan de golf dan van richting veranderen? Want bijv. als ik praat kunnen behalve mensen voor me ook de mensen achter me mij horen, ook als er geen wand is om op te weerkaatsen.
Alvast bedankt voor de moeite. |
|
Naar boven |
|
|
bert stoltenborg Expert
Sinds: 6-8-2006 Berichten: 1007 Woonplaats: achterhoek
|
Geplaatst: Do Sep 29, 2011 4:25 pm Onderwerp: |
|
|
Geluid wordt bolvormig afgestraald, en niet in een richting.
Alleen als de bron groter is dan de afgestraalde golflengte krijg je richting. |
|
Naar boven |
|
|
Eric Desart Expert
Sinds: 18-5-2006 Berichten: 1451 Woonplaats: Antwerpen/België
|
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Ma Okt 03, 2011 4:22 pm Onderwerp: |
|
|
Zó, dat is een knap stuk hulp voor iemand die een werkstuk moet doen! _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
Gast
|
Geplaatst: Ma Okt 10, 2011 2:28 pm Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt voor al deze informatie maar ik kan één ding er niet helemaal uit halen, dat is namelijk hoe het komt dat een smallere tom een hoger geluid voortbrengt dan een bredere tom, misschien lees ik eroverheen maar aangezien jullie mij al zoveel informatie hebben kunnen geven heb ik er vertrouwen in dat iemand van hier mij nu ook uit de brand kan helpen.
Nogmaals hartelijk bedankt voor de al gegeven informatie en de eventuele info die nog gaat komen. |
|
Naar boven |
|
|
Eric Desart Expert
Sinds: 18-5-2006 Berichten: 1451 Woonplaats: Antwerpen/België
|
|
Naar boven |
|
|
|