Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Verlijmd of zwevend?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wiert



Sinds: 16-10-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 3:03 pm    Onderwerp: Verlijmd of zwevend? Reageer met quote

Beste mensen,

Ik lees op internet wisselende opvattingen over het effect van verlijmd dan wel zwevend plaatsen van een parketvloer op contactgeluid van een bovenliggend naar onderliggend appartement. .

Voorbeeld en die pleiten voor verlijmd:
- "Een groot voordeel van het "lijmen houten vloeren" is dat hij het minste contactgeluid veroorzaakt van alle vloeren."
- "Hierbij geldt dat een vloer die zwevend ligt meer geluid produceert dan een vaste vloer (verlijmd op de ondergrond). Dit omdat de lucht tussen de houten vloer en ondervloer zorgt voor een klankkast-effect."

Voorbeelden die pleiten voor zwevend
- "Een zwevende vloer ervaart u als een echte houten vloer, terwijl een verlijmde vloer een veel massiever geluid heeft. Een zwevende vloer wordt door voldoende geluidsreductie( 11 dB) toegepast in appartementen"
- "De voordelen van deze methode (zwevend leggen) zijn:
geluidsisolerend naar andere vertrekken (onderliggend appartement)"


Daarmee blijft het dus onduidelijk. Wat werkt nu in een appartement beter om contactgeluid tegen te gaan: vloer verlijmd of zwevend plaatsen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 3:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet even kritisch zijn wat betreft het 'contactgeluid' waarover men hierboven spreekt. Volgens mij namelijk vooral het loopgeluid in de ruimte waar de vloer ligt.

Verder is de motivatie in je citaten niet echt ingegeven door kennis ten aanzien van akoestiek.

Bij mij weten is in appartementen een zwevende vloer met een 11dB ondervloer wel zo'n beetje het minimum vereiste.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Wiert



Sinds: 16-10-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 4:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb je gelijk in. Ik kom inmiddels zelf ook uit op een zwevende vloer met 11db ondervloer. Ik moet wel zeggen dat als je zo'n ondervloer ziet, dat dit (op het oog) nou niet erg de indruk wekt dat het veel geluid tegen houdt. Maar goed, uit tests van TNO blijkt dit wel het geval. Daar gaan we dan maar van uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 7:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wiert,

Je moet je voorstellen wat zo'n 11 db betekent (zoals geluidforum stelde).
Dit gaat over loopgeluiden (het klinken van schoenen)

Vergelijk dit met harde leren zolen op een stenen vloer of met dikke elastisch sportschoeisel of pantoffels.

In analogie en met een dichterlijke vrijheid: zo'n onderlegmat zorgt dat dat stapgeluid als pantoffels klinkt i.p.v. harde leren zolen.

Als je verwacht dat het laagfrequent geluid van de muziek van je buren behoorlijk gedempt wordt kom je bedrogen uit.
Iets kan goed zijn voor één ding, maar waardeloos voor een ander .... Het hangt af wat je verwachtingen en doelstellingen zijn.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Wiert



Sinds: 16-10-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 7:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Stapgeluiden die klinken als pantoffels klinkt mij als muziek in de oren Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.