Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Waterleiding buren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fran
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2012 2:51 pm    Onderwerp: Waterleiding buren Reageer met quote

Ik heb een vraag over de waterleiding van de buren. We wonen in een nieuwbouwappartement. Sinds kort hebben we buren naast ons wonen. De badkamer van de buren grenst aan onze woonkamer. De douche zit tegen onze woonkamer aan. Nu is het zo dat wanneer de buren de douche aanzetten wij duidelijk het geluid van stromend water door de waterleiding horen. Dit geluid is goed hoorbaar door de hele woonkamer. Ik vraag me af of dit normaal is, lijkt me niet. Ik ben bij de bovenburen geweest en zij zeggen dit niet te hebben met hun buren (appartementen zijn hetzelfde ingedeeld).

Ik kan op internet niet duidelijk vinden of het kan dat je dit zo duidelijk kan horen. Verder vraag ik me af wat er aan gedaan kan worden, kan de bouwer of eigenaar verplicht worden dit aan te passen als het boven een norm uit komt?

Ik hoop op jullie reactie
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2012 11:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb godzijdank weinig verstand van wetgeving en NEN-normen, en ik mag niet linken naar het forum waar ze dit wel weten (http://geluid.startpagina.nl/prikbord Very Happy) , maar er zijn geloof ik NEN-normen met betrekking tot installatiegeluid.
Dus daar moet je maar eens naar googelen.

***tuurlijk mag je linken****
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 11:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de NEN normen mag dit niet plaats vinden.
Nu is de vraag wat je er aan moet doen. Dit is de meest vervelende vraag.
Dan moet er eerst een paar vragen beantwoord worden. Is de badkamer gerenoveerd? Dan moet je de bewoner aanspreken om de leiding te ontkoppelen van de wand. Waarschijnlijk heeft hij hier geen zin in.
Komt het van de bouw dan kan je de bouwer aansprakelijk stellen.

Op zich kan het behoorlijk lastig worden om het een en ander voor elkaar te krijgen. Het beste is om eerst een rapport te laten opstellen. Het mooiste is onafhankelijk door de gemeente maar anders door een adviesburo.
Dan kan je met het rapport gaan schermen. Weet wel waar je aan begint, het kan veel gedonder geven. Ik wil niet zeggen dat je het niet moet doen maar ik waarschuw enkel. Bovendien gelijk hebben of gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Ik hoop dat u er iets aan heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Fran
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 05, 2012 2:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank, voor de reacties. Ik heb contact op genomen met de beheerder van de VVE hij neemt het op met de bouwer en stuurt daarbij ook iemand van de eigen technische dienst mee. Dus ik hoop er maar op dat het goed komt. Anders wordt het een groot probleem want het is werkelijk door het hele appartement te horen.
Naar boven
kevinnn



Sinds: 13-4-2012
Berichten: 9
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2012 11:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Veel succes lijkt me ook heel storend....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2012 12:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie actie. Ik hoop dat er wat uit komt (denkt het wel).

Laat het ons wel weten

Succes
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Fran
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2012 11:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

Er is vandaag iemand komen kijken, het probleem zit bij de thermostaatkraan. Als die niet helemaal open gaat maakt deze veel herrie. Voorlopig gaan de buren opletten dat ze hem open zetten en als het goed is komt er een nieuwe kraan in.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2012 11:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Fran schreef:
Er is vandaag iemand komen kijken, het probleem zit bij de thermostaatkraan. Als die niet helemaal open gaat maakt deze veel herrie. Voorlopig gaan de buren opletten dat ze hem open zetten en als het goed is komt er een nieuwe kraan in.


Goed om te lezen dat de oorzaak gevonden is. Dank dat je het even hebt laten weten. Vinden we leuk!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Fran
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 16, 2012 9:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels is de douchekraan vervangen door een van een ander (beter) merk. Helaas is het geluid nog steeds bij ons in huis te horen, het is minder hard maar nog steeds goed hoorbaar en ik ervaar het als storend. Zou het dan aan de waterleiding kunnen liggen of moet ik me er gewoon bij neerleggen?
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2012 7:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer dat het niet helemaal gelukt is.

Ik ben bang dat er bij de bouw iets niet geheel goed is gegaan. Als er een kunststof leiding is gebruikt kan er een deuk in de leiding zitten waardoor de leiding gaat resoneren. Dit kan ook gebeuren als de leiding te dun is uit gevoerd. Op zich mag zeker in een nieuwbouwwoning geen geluid te horen zijn van leidingen of van andere installaties.

Probeer het opnieuw met de VVE en de bouwer om nog verder te komen. Wellicht lukt het alsnog om het probleem aan te pakken. Maar let wel het wordt steeds lastiger om a; het probleem op te sporen en b; om deze te verhelpen (ook gezien de kosten)

Verder blijf ik bij wat ik eerder vermeld heb.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.