Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Constant brom/zoemgeluid in huis.
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gronddreun



Sinds: 10-5-2011
Berichten: 4
Woonplaats: Enschede

BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2012 12:39 am    Onderwerp: gronddreun Reageer met quote

Wat Ilona83 hier beschrijft is exact hetzelfde wat ik al een aantal jaren hoor. Via het twitteraccount @Gronddreun geef ik uiting aan de last die ik hiervan ondervind. Hetzelfde uitsluiten van allerlei bronnen heb ik gedaan, mijn veronderstelling is dat dit geluid komt van de gasopslag, via de site http://www.laagfrequentgeluid.nl is daar informatie te krijgen.
Ik hoorde deze dreun al toen er nog niks van op de radio over te horen was en deze site was er ook nog niet.

Voor mij is de treffendste beschrijving:
Quote:
alsof er een dikke leiding onder mijn huis doorloopt en dat op een afstand een pomp aan het werk is, wanneer het luid klinkt is de pomp dichtbij, wanneer het zachter klinkt is de pomp verder weg. Die pomp pompt vloeistof die niet altijd voorradig is, er wordt dus onregelmatig gepompt, dat is hoorbaar. Deze leiding met pomp ligt er niet echt, maar het geluid is wel echt.
Geluid door een gasopslag staat nog helemaal niet op welke agenda dan ook, ik heb een goed contact hierover gehad met Paulus Jansen van de s.p. - maar gashandel is geld in het la'tje . . .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2012 9:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voordat iedereen weer over de genoemde site valt (naar mijn persoonlijke mening nog steeds een te suggestieve en tendentieuze site die vanuit een door haarzelf aangenomen slachtofferrol is opgezet, van een 'belangengroep' die zich stelselmatig juist buiten de discussie lijkt te plaatsen) even een melding dat bovenstaande wat mij betreft blijft staan.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is de rol en effectieve bijdrage (behoudens een in 2008 ingediende motie die het plaatsen van windmolens makkelijker moest maken) van Paulus Jansen (SP Weblog) in deze discussie. Was dhr. Jansen ook aanwezig op één van de symposia in 2011 (de sprekerslijsten staan niet meer online helaas)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
gronddreun



Sinds: 10-5-2011
Berichten: 4
Woonplaats: Enschede

BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2012 9:57 am    Onderwerp: Reactie Reageer met quote

Mijn ervaring met de site laagfrequentgeluid is aan de ene kant een sterk gevoel van herkenning, zoals ik schreef had ik aanvankelijk enkel de ervaring van de gronddreun en had ik daar geen enkele bevestiging van elders, in. Anderzijds heb ik nooit reactie gekregen op een e-mail die ik gestuurd heb, dat is vreemd. De term die op de site gebruikt wordt; 'hooggevoelig voor laagfrequentgeluid' is taalkundig wel aardig maar lijkt me toch niet handig, het is maar de vraag of je 'hooggevoelig' moet zijn om dit laagfrequente geluid te horen. Dat duidt inderdaad op het zichzelf plaatsen in een exclusieve slachtofferrol. Maar, het is een ware plaag!

Positief aan mijn ervaringen met Paulus Jansen is dat hij heel snel reageerde en ook serieus bleef omgaan met mijn klacht. Echter, hij schreef dat er iets gedaan kan worden wanneer er meer mensen dezelfde klacht hebben, ik heb wel een poging gedaan - niet zoals de vreemde oproep hier op dit forum adresgegevens, in goed vertrouwen, op te sturen - maar met weinig resultaat. Daar is het dus bij gebleven.

Ik heb een houding van gelatenheid tegenover deze gronddreun, het doet goed in een tweet er even uiting aan te kunnen geven, in maatschappelijk opzicht word ik er erg somber van. Ik ga dan uit van de veronderstelling dat de oorzaak in de gasopslag ligt, een veronderstelling die voor mij een zekerheid van 85% heeft. Op circa vijftien kilometer van mijn woonplaats is er een gasopslag gerealiseerd, voordien kende ik het verschijnsel niet. Ook pleit de techniek voor het bestaan van zo'n gronddreun; met een druk van een paar honderd atmosfeer wordt het gas de bodem ingepompt, het wordt enkele kilometers diep in een, in het zout uitgespoelde ruimte, opgeslagen, de druk op die diepte is enorm en moet gehandhaafd worden omdat er anders zeker aardschokken gaan ontstaan. Dus er wordt in grote hoeveelheden, vele, vele kubieke meters vloeibaar aardgas onder hoge druk in de bodem gepompt, daar staan enorme compressoren te werken en die geven intense trillingen af aan de bodem, en de bodem geeft die door.

Wereldwijd gaan energiewinning en -voorziening ten koste van vrijwel alles, bijvoorbeeld Shell in Nigeria; de Nederlandse staat heeft een financiëel en strategisch belang bij de gasopslag - de gasrotonde genoemd - en als derde; de geschiedenis van bijvoorbeeld het vliegtuiglawaai rondom Schiphol of de schadelijkheid van asbest; drie factoren die weinig hoop geven op verbetering. Daarbij komt nog dat de gronddreun van begin tot eind lastig aan te tonen is; het meten van de dreun zelf, het aantonen van de bron, de eventuele gezondheidsschade; zeker deze laatste twee zijn niet hard aan te tonen, maar een in redelijkeheid denken mens kan wel een verband zien.
Een paar jaar terug hoorde ik van de enorme verzakkingen in het Roergebied door de vele aanwezige mijngangen: daar moet permanent water uitgepompt worden, verzakkingen zijn een regelmatige verschijning met schade aan huizen, of diepe gaten in de weg als gevolg. Ook daar blijkt de energiehonger, de basis van de industriëele ontwikkeling, op de lange termijn veel en veel duurder te zijn dan simpel het aanvankelijke winnen van de kolen.

Ik heb geen ervaring met geluidoverlast van windmolens, maar herwinbare energie lijkt me vele malen beter dan fossiele- en kernenergie, het massaal aanplanten van boomsingels en het winnen van brandhout, dat dan verstookt moet worden in kwalitief goede stookinrichtingen, lijkt mij ook een vriendelijke vorm van herwinbare energie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2012 10:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor uw reactie! Very Happy
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Lindav
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 29, 2012 10:54 pm    Onderwerp: Gebrom Reageer met quote

Hallo.

Ik ken het probleem.
Er is zelfs een folder over.
http://www.leefmilieu.nl/sites/www3.leefmilieu.nl/files/imported/pdf_s/MGM_%20brochure_bromtoon.pdf.

Na het lezen van deze folder wist ik eindelijk wat er met me aan de hand was.
Niet dat ik nu een oplossing heb maar ik kan nu verder.
Hopelijk wordt ik snel wat dover zodat ik er vanaf kom.

Succes.
Naar boven
marijnd
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 03, 2013 2:52 am    Onderwerp: resonantie in huis door koeling buurman Reageer met quote

Ik heb een nieuw voorkomen van dit fenomeen. De koeling van mijn overbuurman zorgt voor resonantie in huis waardoor de nachtrust in toenemende mate wordt verstoord. Van incidentele resonantie is dit veranderd in een continue last.
Wat zijn de mogelijkheden deze buurman zijn koeling te laten repareren? Een iets hogere of lagere frequentie is al voldoende om de resonantie te laten stoppen, zoals vroeger.
Ik ben de eerste die er last van heeft, maar ik wil me niet laten aanpraten dat het een probleem is met mijn gezondheid. Heeft iemand daar ervaring mee?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.