Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

voorzetwand van sandwich met "rubber speeltegels"

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 1:20 am    Onderwerp: voorzetwand van sandwich van "rubber speeltegels" Reageer met quote

Hallo,

ik heb recent een muziekkamer ingericht. Helaas bevindt deze enige beschikbare ruimte zich alzijdig tussen andere woonruimtes (behalve naar boven toe, want plat dak).

De vloer heb alvast zwevend laten storten. Het grootste probleem is momenteel als ik s'avonds laat muziek wil maken (op gedempt niveau) dat de ruimte zich deels schuin onder een slaapkamer bevindt en grenst via een stukje plafond/vloer (3m breed en 72cm diep) en een stukje zijwand (1.5m breed en 1m hoog). In de hoek tussen wand en vloer zit een stalen I-profiel. Aan de muziekkamer kant bevindt zich hout en aan de slaapkamer kant bevindt zich hout in geval van de vloer en gipsplaat aan de wand. Er tussen is de holle ruimte opgevuld met steenwol.

Van de vele online discussies en de kennis die ik al heb, heb ik de volgende ideeen:
1. creeer een zwevende voorzetwand en een zwevend plafond. Deze voorzetwand/plafond moet bestaan uit een stijf deel en een dempend deel
2. de ophanging van de voorzetwand/plafond moet slap zijn en de spauw tussen voorzetwand en bestaande wand zo groot mogelijk; liefst ca. 8cm
3. dicht alle kieren tussen voorzetwand/plafond en zijwanden

1. De voorzetwand:
- een sandwich constructie van 2 panelen (bijvoorbeeld gipsplaat of meubelplaat)
- met daartussen een laag rubber. Ik heb toevallig 4cm dikke speeltegels over die ik wil inzetten die ca. 35kg/m2 wegen (niet van die tegels met die afwateringskanalen die je overal ziet, maar strakke 4cm vol rubberen tegels).
- dit rubber komt dan tussen de 2 panelen door de panelen simpel op enkele punten aan elkaar te schroeven en zo het rubber er in op te sluiten.
- op deze manier heb ik een soort constrained layer gemaakt.

2. De spauw/ophanging:
- ik denk eraan om stroken van de rubbertegels te gebruiken als spijkerregels, dan wordt de spauw "slechts" minder dan 4cm. Daar waar de wand tegen de rubberregels wordt geschroefd, laat ik het paneel weg, zodat er rubber op rubber op bestaande wand wordt geschroefd,
- maar wat ook kan is dat ik Nevima spijkerregels koop van 6cm
[/img]
Vragen die ik heb zijn:
1. heeft het zin de spauw met steenwol te vullen (die dan natuurlijk aansluit tegen bestaande- en voorzetwand), of gaat dit alleen maar tegenwerken?
2. zal ik het paneel dat naar de geluidsbron kijkt relatief dik maken, zodat het dunnere achterpaneel de constrained layer vormt (en ook andere stijfheid heeft)?
3. heeft de constrained layer wand überhaupt wel zin, als ik de wand al flexibel ophang en kan ik misschien beter gewoon een stijve zware wand creeren met/zonder steenwol in de spauw?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Vriendelijke groet, Peter.

PS. jammer dat ik geen tekeningen kan toevoegen Sad
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jan 06, 2013 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tekeningen kun je zelf hosten en hier in [img]-tags posten. Gebruik bijvoorbeeld gratis Dropbox, ik ben al jaren fan. Je krijgt daar onder meer een 'public' map die ideaal is om bestanden en afbeeldingen te delen! Van elke file is een 'public link' beschikbaar die je overal kunt gebruiken.

Eventueel kun je tekeningen ook aan me mailen, zodat ik ze host. Daar gaan soms echter wel wat dagen overheen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jan 07, 2013 10:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Peter,

1) Het is beter een eigen topic te openen, zo lopen vragen en antwoorden door elkaar.
2) Ik heb je vraag verschillende malen gelezen en die blijft onduidelijk voor mij.
3) Voeg hier eens tekeningen bij en een betere uitleg (zie ook Geluidforums post).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.