Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Helpt het isoleren van je dak om geluid te weren?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marleen de Groot
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 07, 2010 3:03 pm    Onderwerp: Helpt het isoleren van je dak om geluid te weren? Reageer met quote

Beste mensen van geluidforum,

Al jaren heb ik last van verkeersgeluiden (we wonen langs een snelweg). Ik heb al allerlei maatregelen genomen in het huis om geluid buiten te sluiten en dat werkt eigenlijk goed. Maar nu krijgt onze dochter haar kamer op zolder en die hebben we nog niet geïsoleerd (niet warmtegeïsoleerd en ook niet voor geluid). Nu kwam ik isolatieplaten tegen op internet die schijnbaar en warmteisolerend en geluidswerend werken. Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n combinate van isolatie en of het goed werkt?

Met vriendelijke groet,

Marleen de Groot
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 07, 2010 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Marleen.

Om welke platen zou het gaan (link?) en wat is de huidige afwerking aan de binnenzijde van het dak?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Dec 07, 2010 6:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Hoi Marleen.

Om welke platen zou het gaan (link?) en wat is de huidige afwerking aan de binnenzijde van het dak?



Oops, zag op mijn mobiel niet dat je al een link gemaakt had naar de platen. Dank!

Van de site:
Quote:
Is Fastfixx ook geluidwerend?

Het Fastfixx Hellend Dak isolatiesysteem is getest in een standaard ongeïsoleerd gordingen dakconstructie en was voorzien van een spaanplaat dakbeschot en afgedekt met betonnen sneldekpannen.
De geluidisolatie van deze ongeïsoleerde constructie bedroeg 25dB.
De met 60mm dikke Fastfixx geïsoleerde constructie leverde een verbetering van 8dB.
De met 100mm dikke Fastfixx geïsoleerde constructie leverde een verbetering van 11dB.


Je zou het rapport eens bij Rockwool kunnen opvragen (Peutz Akoestiek: A1577-1-NO en A1577-6-RA). Ik vermoed dat de 'verbetering' deels wordt veroorzaakt door de absorptie in de ontvangstruimte. De extra isolatie komt me niet heel hoog voor.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marleen de Groot
Gast





BerichtGeplaatst: Di Dec 07, 2010 10:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reactie. Een goed idee om de informatie op te vragen bij Rockwool. Dat ga ik zeker doen en dan kan ik het meteen vergelijken met andere materialen. Het belangrijkste is dat alles goed geïsoleerd wordt.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 3:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Door privé omstandigheden beperkt.

Marleen als je die gegevens krijgt zou het leuk zijn die hier ook te zien.
Ongeacht de achtergrond, en als dit mogelijk is voor jou is het beter dat je in deze richting denkt:

http://www.gyproc.be/gyproc/producten/profielen-en-toebehoren/veerregel/nl
Of vergelijkbare alternatieven op basis van gyprocplaat en veerregels.

En nuttig is dat je de opbouw van dat dak goed beschrijft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
lersch



Sinds: 4-10-2015
Berichten: 59
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2015 7:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een dak is inderdaad onderhevig aan indringen van geluid, vooral wanneer het gaat om een dakpannen constructie.

Dakpannen zijn ontworpen om hemelwater af te voeren. Hierdoor kan er vaak nog wel gewoon geluid doorheen. Er is vaak geen honderd procent afdichting. Water komt immers alleen van boven.

Ik twijfel persoonlijk aan de geluidwerende eigenschappen van minerale wol (glas en steenwol).
Geclaimd wordt dat deze wol, mits juist toegepast, goed geluid kan dempen/ isoleren. Mijn eigen ervaringen met deze minerale wol qua geluidisolatie zijn in ieder geval slecht. Ik merkte geen verschil bij toepassing hiervan voor het geluidsniveau.

Wellicht kun je beter gebruik maken van geluidsisolerende platen in combinatie met thermische isolatie.
Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld een samengeperst schuim, zoals polypress. Eventueel ook Isomat.

Als je hiernaast ook glas- of steenwol gebruikt dan heb je de meeste kans zowel een betere warmte-isolatie te verkrijgen, als een betere geluidsisolatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2015 8:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

lersch schreef:
Een dak is inderdaad onderhevig aan indringen van geluid, vooral wanneer het gaat om een dakpannen constructie.

Dakpannen zijn ontworpen om hemelwater af te voeren. Hierdoor kan er vaak nog wel gewoon geluid doorheen. Er is vaak geen honderd procent afdichting. Water komt immers alleen van boven.


Dit is (veel) te kort door de bocht. Er is ook nog iets als een dakbeschot (onder die pannen), tenzij je in en boerenschuur van vóór 1940 woont of zo.

lersch schreef:
Ik twijfel persoonlijk aan de geluidwerende eigenschappen van minerale wol (glas en steenwol). Geclaimd wordt dat deze wol, mits juist toegepast, goed geluid kan dempen/ isoleren. Mijn eigen ervaringen met deze minerale wol qua geluidisolatie zijn in ieder geval slecht. Ik merkte geen verschil bij toepassing hiervan voor het geluidsniveau.

Wellicht kun je beter gebruik maken van geluidsisolerende platen in combinatie met thermische isolatie.


Minerale wol (en andere opencellige materialen) hebben geluidsabsorberende eigenschappen en hebben (daardoor) een positieve invloed op de geluidsisolerende eigenschappen van voldoende zware scheidende constructies met een spouw (bijvoorbeeld een metal-stud wand met tweezijdig één of meerdere gipsplaten (zwaar én buigslap, dus goede isolatie).

Genoemde materialen (Isomat) en (Polypress) kun je respectievelijk zien als (Gipsplaat) en (Mineraalwol) in bovenstaand voorbeeld.

Polypress zal bij gelijke densiteit en dikte niet of nauwelijks beter geluid isoleren dan elke andere opencellige/poreuze plaat.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.